Saturday, March 10, 2007

طفلة أنا

يكفيني أنا
حضنه الكبير
ثوبه الفقير
أحتمي بحضنه
أشم عطر ثوبه
فأنعم بالأمان
الكبر والأنا
ليس لهما مكان

طفلة أنا
أبي نعم الأب
علمني ما الحب
لم يدخلني مدرسة
لم يرجو هندسة
بيده اليمنى
مددني اياه
كنز لا يفنى
وحبل النجاه

طفلة أنا
أجلس هنا
ومراهقة هناك
تسأل ..أيعقل؟
!ماذا دهاك
لماذا هي ؟
!لما لست أنا؟

أخشى أن أموت
قبل الاوان
ان كان الموت
قدر الانسان
مابال المحروم
من الأحضان

طفلة أنا
لعبتي لم تنكسر
أو حلمي لم يندثر
لم يعد يشغلني الأنا
ما يهمني أكثر
هو ذاك الأشقر
خطبة أسمعها
قد يكون يعنيها
وقد يكون يلقيها
لا أقل ولا أكثر

فيوم المنا
يقرأها في دربي
ويشاع الخبر
في بساط قلبي
وليس في منبر
ღ باسمه ღ



11 comments:

Yasser Hussein said...

باسمه
يا بخت والدك بيكي
أنا لو قريت كلام لبنتي عني كده أكيد هكون فخور بيها
اسعدتني زيارتك لمدونتي
ياسر حسين
فنان كاريكاتير

Mohamed Fawzy said...

مساء الخير يا باسمه وحشتنا كتاباتك الجميله

بس ايه الجمال دا بجد لذيذة

انا شفتك من جواكى اهو هى دى الكتابه اللى بحبها استخدمتى فيها عبارة من علم النفس معبرة جدا( لم يعد يشغلنى الانا )

على فكرة النوع دا من الكتابات انا عن نفسى بموت فيه ربنا يوفقك ودايمااااا للاحسن

ياريت تبقى تشرفينى تانى فى المدونه

كلام لوجيك said...

طبعا متألقه كالعاده
وخطيرة كلماتك كالعاده
ومتفردة فى مصطلحاتك كالعاده
ولكى نكهة مميزة فى الكتابه لا يستطيع احد ان يجاريكى فيها

جميلة حقا تلك الكلمات والمصطلحات المستخدمة فى بناء تلك الخاطرة

احييكى عليها

خالص تحيانى ودمتى بالف خير

ماتنسيش تنشريها فى المنتدى يا بسوم

okletstrythis456 said...

جميله اوي

BaSsMa said...

أصدقائي الأحباء
أشكركم جزيل الشكر
سعيدة جدا بارائكم وكلامكم الرائع
وزيارتكم وتعليقاتكم شرف كبير ليا

دمتم بألف خير

شــــمـس الديـن said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

اعتذر عن قطع الموضوع و الخروج عنه ... و لكن ارجو انت تزوروني علي المدونة

خالص تحياتي للجميع

بـركـــــان said...

بعد التحية ...


الللله عليك و لا خاب فاك ..

شدتني حتما كلماتك ... و قليلا ما شدتني كلمات ..

أعجبت حتما بصفاتك ... ليتني أقرا لك كل الأوقات


بركـــان ثائر

فرصه سعيده لتعرفنا على مدونتك و نتمنى زيارتك لنا

BaSsMa said...

:)
بركان
أشكرك على الزيارة وعلى البيتين الجميلين
كلك ذوق

مـحـمـد مـفـيـد said...

رقراقه جدا

Anonymous said...

طفلتى الصغيره الجميله
وحشتينى ووحشنى كلامك الحلو ده
الكلام مش بيقدر يوصف الاحاسيس الجميله
كلامك فوق الوصف

BaSsMa said...

محمد مفيد

أخجلتم تواضعي
:)

...
وينكي

ياروح قلبي انتي كلامك بيداوي قلبي
:))