Monday, July 2, 2007

لا فرق

إن دام الفرح طويلا
وظل الخليل خليلا
فهنيئا لي ولكم
قد نلنا المستحيلا

فكما هي المعجزات
كنت بفراش الممات
وقد عدت الى الحياة
ولم تبق بداء عليلا

وكما هو الصدى
عذب قد بدا
ولكن الصدى
لم يكن لصوت بديلا

وكما هي الأحلام
سراب و أوهام
وكما هي الألغام
فبعض لبعض مثيلا

وإن دام الحزن طويلا
وظل العزول عزولا
فهنيئا لي ولكم
لم نخدع لو قليلا

فكما هم المرضى
ومنهم من يرضى
يخفي آلامه
ونرى الجسم نحيلا

فأين هو الخيال
وأين هو الواقع
وأين هو الضار
وأين هو النافع
وبعض لبعض بديلا
كلام أو صمت
حياة أو موت
فإلى أين السبيلا

فضحك أو بكاء
نعيم أم شقاء
سيبقى الفرق ضئيلا
ღ باسمه ღ

8 comments:

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

بسمه :

اذيك يا بسوووووم اخبارك ايه يارب تكونى بخير ، انا عارف انى مقصر كتييييير جدا معاكى بس انا اسف جدا جدا

احب اهنيكى على البوست الجامد دا

بجد البدايه قويه للغايه من اقوى البدايات اللى قريتها فعلا ، لا فرق إن دام الفرح طويلاوظل الخليل خليلافهنيئا لي ولكم قد نلنا المستحيلا

بجد حسيت كل كلمه كتبتيها وعجبتنى جدا

مبدعه يا بسمه مبدعه ، وانشاء الله من اجمل لاجمل

تحياتى ليكى

محمد فوزى .

الطائر الحزين said...

السلام عليكم

التنين والعنقاء والخل الوفى من رابع المستحيلات
هكذا حال الدنيا
تحياتى

Unknown said...

أن ظل الفرح طويلا
و ظل الخليل خليلا
فقد نلنا المستحيلا

هههههههههههههههه

أدى حال الدنيا يا بسوم فى مص و المغرب و كل حتة و مش عارفة ليه يا بنتى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

brastos said...

نصوصك جميلة و حالمة ة رومانسية و فيها روح التامل و الحكمة..و اردت ان اشكرك على اغنية خالد الصاوي ... مرسي جدا جدا ..

تامر حسين said...

موضوع جميل جدا تحياتي

بسمه عبدالباسط said...

ازيك يا بسمه فينك من زمان
موضوع رائع جدا
تحياتى لكى

BaSsMa said...

ربنا يخليك يامحمد اما بالنسبة للتقصير ولايهمك على الاقل انت ماوعدتنيش بالاهتمام زي ناس تانية بتوعد وتخلف

الطير الحزين / عاليا
أشكركم على التعليقات
لكن ده مش حال الدنيا ده حال لي عايشين فيها

باسط
اشكرك على كلامك
العفو ده واجبي

تامر حسين
فينك ياراجل من زمان
وحشتنا طلتك وأسعدني رأيك

بس بس
فيني انا تايهة في حياتي الغريبة
واتمنى استقر والاقي فرصة اتواصل مع الناس الحلوة لي زيك


شكرا لكم
:)

Anonymous said...

واحشانى يا مضروبه
على فكره
انا عامله تجمع بلوجرى جامد جدا بمناسبة نجاحى وتخرجى على خير
التفاصيل على مدونتى الصغنونه..اللى من غير فذلكه