Tuesday, June 12, 2007

أبرياء

ان خنت عهدا لم تشاء
لم تنس حرفا في الهجاء
وتناسيت واوا و فاء

ان آفة علمك النسيان
فهل رأيت يا من كان
هل رأيت من انسان
أنسته وطنه أوطان
وهل عرفت من للآن
أو كان ذلك الانسان
وأخيرا وبعد الآن
لن يعد لسجنه قضبان

ان خنت عهدا لم تريد
كتب على قلبي شهيد
يوم ولدت فما الجديد

ما الجديد يا خلان
أليس لعذره برهان
بريء هو مالم يدان
وبريئة مثله أنا الآن
من سجن كان لي عنوان
ومن قتل ذلك السجان
ومن دفن بقايا الجثمان
وبريئة مثله أنا الآن
ان أضعت ساعة الأزمان
و بدلت خرائط الأوطان
ღ باسمه ღ

11 comments:

Anonymous said...

بسومتى حبيبتى واحشانى موووووووووت
ياترى عامله ايه فى امتحاناتك
وخلصتى ولا لسه
انا هاخلص اخر الشهر لسه ادعيلى زى مابادعيلك
انا ماقريتش البوست ومش هاقراه دلوقتى لأنى عارفه انى هاسرح معاه وهانشغل بيه ودا مش وقته خالص
تحياتى وخالص محبتى ليكى يا غاليه

Unknown said...

وينكى و بسمة وحشتوووووووووووووووووونى أوى الكمبيوتر بتاعى بايز و بادخل فى سايبر فا مش عارفة أعد وقت طويل
قصيدتك جميلة و فيها أحساس عالى أوى يا بسمة ..... بعد أذنكوا أنا ضفتكوا على هامش مدونتى

كلام لوجيك said...

ازيك يا بسوم؟
انا بسأل برضه مع وينكى انتى خلصتى امتحانات ولا لسه؟
انتى بقالك فترة مختفية ومش عارف اوصلك خالص
ربنا يوفقك انتى ووينكى
سلامى ليكم

BaSsMa said...

هللو حبايب قلبي

انا خلصت امتحاناتي
ربنا يوفقك ياوينكي وتنجحي
وابقي اقري البوست وقوليلي رأيك
:)

عاليا
ازيك ياجميلة سعيدة اوي بزيارتك
:)نورتيني

سمسم
انا برضه لي مختفية
ربنا عالمفتري
:p

كل حبي لكم

خليك فى البيت said...

ندعوكم لزيارة مدونة خليك فى البيت والمشاركة فى الحمله

مدونة كسبان said...

كلام جميل
كلام معقول مفدرش أقول حاجه
عنه

نفسنا said...

ندعوكم لمشاهدة العدد الثانى من مجلة نفسنا

هيما said...

كلام جميل مع اني مش فاهم بعض الكلمات
اللي انا حاسس انها صعبة
بس كلام معبر عن وقائع

Anonymous said...

رائعه كلماتك

ما شاء الله

بسيطه اوى وتتحس بسهوله

:)

الســـاحر said...

بجد انتى موقعك رائع وكلامك جميل وشعرك حلو والقافيه عندك متذنه وجميله
والموسيقى احلى واحلى
انت انسانه مليانه بالاحساس والمشاعر
وفى النهايه انا تشرفت بزيارتك
وياريت تشرفينى بالزياره
علشان تشوفى الحرب قاااااامت
ايوة الحرب
شرفينى انتى بس بالزياره وانتى تعرفى
وفى النهايه سلامى وربنا يوفقك

BaSsMa said...

كسبان
شكرا كلك ذوق

ابراهيم عز الدين
الكلمات سهلة جدا ومن أبسط مايكون بس ممكن تغلط في الكلمة وانت بتشكلها الشكل بيغير المعنى
عشان كده بفكر لما اكتب قصيدة اقولها بصوتي
:)

حاجة عجيبة
أشكرك جزيلا على رأيك وذوقك
:)

الساحر
كلامك ساحر أيضا وفي منتهى الذوق
انا حختفي من الخجل
قال وش كسوف
:p

شكراا لكم جميعا نورتوني